Statut Stowarzyszenia
“Towarzystwo Bibliofilów Polskich w Warszawie”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę “Towarzystwo Bibliofilów Polskich w Warszawie”, zwane w dalszej części “Towarzystwem”.
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Siedzibą władz Towarzystwa jest Warszawa.
§ 4
Towarzystwo kontynuuje działalność przedwojennego Towarzystwa Bibliofilów Polskich w Warszawie i późniejszego Oddziału Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Książki.
§ 5
Towarzystwo po zarejestrowaniu nabywa osobowość prawną.
§ 6
Towarzystwo używa pieczęci i innych oznak, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II
Cele i środki działania Towarzystwa
§ 7
Celem działania Towarzystwa jest:
- wspieranie i propagowanie w społeczeństwie zamiłowania do dobrej i pięknie wydanej książki,
- opieka nad książką, szczególnie dawną i rzadką,
- popieranie i propagowanie kolekcjonerstwa,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z towarzystwami i organizacjami, które mają podobne cele.
§ 8
Cele te realizowane są przez :
- różne sposoby propagowania znaczenia pięknej książki; zebrania, odczyty, publikacje, wystawy, konkursy, wycieczki do muzeów i bibliotek, a także odwiedziny u osób prywatnych, posiadających ciekawe zbiory.
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 10
Członkiem zwyczajnym i honorowym Towarzystwa może być obywatel polski lub cudzoziemiec, w tym każda osoba nie mieszkająca w Polsce.
§ 11
Członkostwo honorowe nadawane jest przez Walne Zebranie, jako
szczególne uznanie zasług dla Towarzystwa i propagowanie jego celów.
Członkostwo honorowe nadawane jest większością 2/3 głosów.
§ 12
Członkiem zwyczajnym może zostać każda osoba fizyczna polecona przez dwóch członków zwyczajnych i przyjęta przez Zarząd.
§ 13
Członkowie honorowi mają takie same prawa jak członkowie zwyczajni, zwolnieni są notomiast ze wszystkich świadczeń na rzecz Towarzystwa.
§ 14
Członkowie zwyczajni mają prawo udziału w Walnym Zebraniu
Towarzystwa.
Członkom zwyczajnym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze do władz
Towarzystwa, a także prawo zgłaszanie wniosków dotyczących działalności
Towarzystwa.
§ 15
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- czynny udział w pracach Towarzystwa, które służą realizacji celów statutowych,
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- terminowe opłacanie składek, zgodnie z uchwałami władz Towarzystwa,
- uczestniczenie w zebraniach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo.
§ 16
Członkowie wspierający korzystają z tych samych praw co członkowie zwyczajni, przy czym członkom wspierającym nie przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze oraz głos stanowiący.
- Warunkiem przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwo jest pisemna deklaracja, natomiast przyznanie członkostwa honorowego nie wymaga złozenia pisemnej deklaracji przez zainteresowanego.
§ 17
- Wygaśnięcie członkowstwa nastąpić może wyłącznie w następujących przypadkach:
- dobrowolnego zrzeczenia się członkostwa zgłoszonego na piśmie do Zarządu Towarzystwa,
- śmierci osoby fizycznej – członka Towarzystwa,
- ustania osobowości prawnej członka wspierającego – osoby prawnej.
- W wyjątkowo rażących przypadkach działania na szkodę Towarzystwa przez jego członka, Zarząd Towarzystwa może podjąć większością głosów uchwałę o pozbawieniu członkostwa w Towarzystwie.
Od uchwały Zarządu Towarzystwa o pozbawieniu członkostwa służy członkowi prawo odwołania się do Walnego Zebrania Towarzystwa.
Termin do wniesienia odwołania jest 3-miesięczny i jego bieg rozpoczyna się w dniu doręczenia członkowi uchwały Zarządu Towarzystwa.
Walne Zebranie Towarzystwa może uchwałę Zarządu o pozbawieniu członkostwa utrzymać w mocy albo uchylić zwykłą większością głosów. - W przypadku zaistnienia którejkolwiek z wymienionych przyczyn wygaśnięcia członkostwa, Walne Zebranie Towarzystwa orzeka uchwałę o skreśleniu z listy członków Towarzystwa.
§ 18
Członek, który dobrowolnie zrzekł się członkostwa w Towarzystwie, ma prawo ubiegania się o ponowne przyjęcie na zasadach ogólnych.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
- Władzami Towarzystwa są:
- walne zebranie członków zwane Walnym Zebraniem Towarzystwa,
- zarząd Towarzystwa,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz trwa 5 lat.
- W przypadku ustąpienia członka Zarządu lub
Komisji Rewizyjnej, przed upływem kadencji, organy te mogą podjąć uchwałę o
uzupełnieniu swego składu poprzez dokooptowanie innego członka Towarzystwa,
który będzie pełnił swoją funkcję do końca kadencji.
liczba członków w ten sposób wprowadzonych do władz Towarzystwa nie może przekraczać 1/3 liczby członków danego organu pochodzącego z wyboru.
Walne Zebranie Towarzystwa
§ 20
- Walne Zebranie Towarzystwa jest jego najwyższą władzą.
- Walne Zebrania mogą być zwyczajne, sprawozdawcze, sprawozdawczo-wyborcze lub nadzwyczajne.
§ 21
Do kompetencji Walnego Zebrania Towarzystwa należą w szczególności :
- zmiana statutu,
- nadawanie godności członka honorowego Towarzystwa,
- skreślanie członków Towarzystwa,
- uchwalanie perspektywicznego programu działania na okres kadencji,
- przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie – na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej – uchwał w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
- wybór członków Zarządu Towarzystwa, to jest przewodniczącego, dwóch wiceprzewodniczących, sekretarza, skarbnika i członków oraz członków Głównej Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminów Zarządu Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej, regulaminu Walnego Zebrania Towarzystwa i innych regulaminów wewnętrznych,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa, sposobu, przeprowadzania likwidacji i przekazania majątku.
§ 22
- Walne Zebranie Towarzystwa może podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
- Uchwały Walnego Zebrania są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że Walne Zebranie postanowi inaczej.
- Uchwały w sprawach wymienionych w § 21, pkt b) podejmowane są większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
§ 23
- Walne Zebranie Towarzystwa jest zwoływane przez Zarząd Towarzystwa, który zawiadamia członków Towarzystwa, co najmniej miesiąc przed terminem zebrania.
- Zawiadomienie powinno określać dokładną datę i miejsce rozpoczęcia obrad w pierwszym i drugim terminie oraz proponowany porządek obrad. Zawiadomienia doręcza się wszystkim członkom Towarzystwa za pośrednictwem poczty lub do rąk własnych.
- Pierwsze po rejestracji Towarzystwa Walne Zebranie Zarządu zostanie zwołane przez Komitet Założycielski Towarzystwa.
§ 24
Sprawozdawcze zwyczajne Walne Zebranie Towarzystwa jest zwoływane corocznie, a sprawozdawczo-wyborcze – co 5 lat w końcu kadencji władz Towarzystwa.
§ 25
- Nadzwyczajne Walne zebranie Towarzystwa może być zwołane:
- na podstawie wcześniejszej uchwały Walnego Zebrania,
- na pisemny wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej – członków zwyczajnych Towarzystwa,
- z własnej inicjatywy Zarządu Towarzystwa,
- Zarząd Towarzystwa zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Towarzystwa, nie później niż w terminie 3 miesięcy od otrzymania wniosku.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Towarzystwa powinno obradować nad sprawą, dla której zostało zwołane.
Zarząd Towarzystwa
§ 26
- Zarząd Towarzystwa składa się z 3-5 osób, w tym przewodniczącego, dwóch wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika.
- Posiedzenia Zarządu są zwoływane przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczących w miarę potrzeby, co najmniej dwa razy do roku.
- Uchwały Zarządu, z zastrzeżeniem § 17, ust. 2 niniejszego Statutu, podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego członków.
§ 27
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa, poza sprawami określonymi w niniejszym Statucie należą:
- kierowanie działalnością i zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa,
- zwoływanie Walnych Zebrań Towarzystwa,
- rozpatrywanie wniosków o nadanie godności członka Honorowego Towarzystwa i przedstawienie ich Walnemu Zebraniu,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- opracowywanie planów działalności i preliminarzy budżetowych, sprawozdań z działalności statutowej,
- ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich przewidzianych w uchwałach Walnego Zebrania Towarzystwa.
Główna Komisja Rewizyjna
§ 28
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków; na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego składu przewodniczącego i sekretarza.
- Członkowie Zarządu Towarzystwa nie mogą być jednocześnie członkami Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności połowy jej członków.
§ 29
Komisja Rewizyjna przynajmniej raz do roku kontroluje
działalność Towarzystwa oraz jego gospodarkę finansową.
Komisja ma prawo występowania do Zarządu Towarzystwa z wnioskami wynikającymi z
kontroli i żądania wyjaśnień.
§ 30
Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu Towarzystwa sprawozdanie ze swej działalności i stawia wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Towarzystwa.
Rozdział V
Majątek Towarzystwa
§ 31
Majątek Towarzystwa stanowią:
- wpisowe i składki członkowskie,
- darowizny, spadki, zapisy, dotacje,
- dochody z działalności własnej Towarzystwa, w tym działalności gospodarczej,
- dochody z ofiarności publicznej.
§ 32
- majątek i środki Towarzystwa mogą być wykorzystane wyłącznie na cele statutowe.
- Towarzystwo do realizacji celów statutowych może prowadzić działalność gospodarczą.
§ 33
Członkowie Towarzystwa nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swych obowiązków.
§ 34
Majątkiem Towarzystwa zawiaduje Zarząd poprzez uchwały, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla Walnego Zebrania Towarzystwa.
Rozdział VI
Zmiana Statutu, rozwiązanie Towarzystwa
§ 35
Uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa w sprawie zmiany Statutu
oraz w sprawie rozwiązania, podejmowane są większością 2/3 głosów, w obecności
co najmniej połowy członków zwyczajnych Towarzystwa.
Do podejmowania uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa w drugim terminie,
zastosowanie ma przepis § 22, ust. 1niniejszego Statutu.
§ 36
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa, Walne żebranie
określa sposób przeprowadzania jego likwidacji, decyduje o majątku Towarzystwa
i powołuje Komisję Likwidacyjną.
Komisja Likwidacyjna zobowiązana jest do opublikowania wyników likwidacji.
§ 37
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie, stosuje się przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach (D. U. nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).